92848 – 11082010 – Duminica, 15 august 2010, incepand cu orele 10.00, timisorenii sunt asteptati la o sarbatoare inedita pentru Timisoara – Ziua Marinei, pregatita pe malul Begai de catre echipa DArc si partenerii sai.
In zona vaporului DArc, organizatorii au pregatit deschiderea evenimentului, marcata de defilarea Garzii de Onoare si Fanfara „Pro Amicitia”, expozitie de carti postale cu tematica “Istorie pe Bega”, expozitie de navomodele, proiectie de imagini si filmari vechi legate de Portul Timisoara, realizare de portrete de catre artisti locali, activitati recreative pentru copii.
Oficializata pentru prima data ca onomastica a marinarilor romani, la 15 august 1902, Ziua Marinei Romane a fost conceputa ca o serbare nationala, ineditul sau fiind semnalat de catre Primaria Constanta printr-o circulara adresata tuturor primarilor comunelor urbane, resedinta de judet, din intreaga tara si administratorilor unor statiuni balneare.
Astfel, 15 august 1902, Ziua Marinei a fost marcata la bordul crucisatorului Elisabeta printr-un Te-Deum la care a luat parte si ministrul de Razboi Sturdza, urmat, in dupa amiaza si seara aceleasi zile, de un banchet si de serbarea marinareasca propriu-zisa.
Bega este primul canal navigabil din Romania, fiind construit intre anii 1728 si 1760. Primul port al orasului, ridicat in anul 1732, se afla in zona actualului hotel Continental si a fost mutat in anul 1752 in cartierul Josefin. Cu toate acestea, atestarea documentara a portului dateaza din 1860, Capitania aflandu-se in zona fabricii de tigari de azi, alaturi de vama si reprezentantele tuturor agentiilor de navigatie.
Canalul Bega are o lungime de 44 km pe teritoriul Romaniei si de 72 km pe teritoriul Serbiei, avand o legatura directa pentru transportul marfurilor si pasagerilor pana la Rotterdam.
Scopul construirii canalului Bega a fost pentru gospodarirea apelor si pentru asigurarea transportului de marfuri. Primele curse de pasageri au fost introduse in anul 1869 si trasportau anual cu vapoarele peste 50.000 oameni, ajungand in anul 1944 la aproximativ 500.000 de oameni.
La inceputul secolului XX, peste 500 de ambarcatiuni comerciale tranzitau canalul, timp de aproximativ 300 zile pe an.
Transportul de marfa a fost intrerupt in timpul celui de-al doilea razboi mondial si reluat in 1948, pentru ca in 1958 sa fie inchis definitiv. Cursele de pasageri au fost sistate in 1967. www.promptmedia.ro